Cosmoprof Hong Kong testközelből
A nemzetközi szépségszakma tavasszal Bologna, ősszel pedig Hong Kong irányába fordul. Dél-Kína azon városába, amely egy szelet Európa, Amerika, de mindenképpen nyugat az örökké nyüzsgő keleti világban.
Aki járt már Hong Kong-ban, az tudja, hogy ez a város egyáltalán nem a klasszikus Kína. Társával Makaóval együtt önálló városállamként működik Kínán belül és nagyjából kétszer akkora területen fekszik, mint Budapest. Méretét és örökké nyüzsgő utcáit jól jellemzi az a tény, hogy lakossága nagyjából Magyarország népességének kétharmada. 1997-ig a Brit birodalomhoz tartozott, majd visszacsatolták Kínához.
De miért is értékes ez a város a szépségszakma szempontjából? Hogyan tudta magát az elmúlt évek alatt az egyik legmeghatározóbb szereplőjévé kinőni magát? A válasz a fenti sorokban rejlik. Egy olyan pénzügyi és kereskedelmi központról van szó, mely éppen történelme, kereskedelemben nyugatibb stílusa és a mindenki által beszélt angol nyelv miatt az oda érkező sokkal könnyebben igazodik el, mint „China Mainland”-ben. Nem csoda hát, hogy a szépségipar - ma már multinacionális kiállítás szervezője - , közismertebb nevén a Cosmoprof is szemet vetett ezen lehetőségekre és idén már 18-ik (!) alkalommal rendezte meg kiállítását.
Az öt hatalmas pavilont megtöltő több ezer cég a város szívében az Exhibition és Convention Centerben kapott helyet, mely kiállítói központ sajátossága, hogy pavilonjai nem egymás mellett, hanem egymás felett helyezkednek el. A professzionális és lakossági szépségápolásra, műkörömre és csomagolás-technikára bontott témakörök nagyjából a bolognai struktúrát követik, de valójában mégis egy kicsit másabban, töményebben, koncentráltabban kapja az ember a látnivalókat, újdonságokat.
És hogy hol is tart ma a szépségszakma? Pár évvel ezelőtt még osztottam volna azon emberek véleményét, akik azt mondták, hogy a nagyobb értékű kozmetikai készülékek piaca csökkenni fog. Vagy azokkal is egyetértettem volna, akik a bio és natúr termékek térhódítását jósolták. Most azonban látva a professzionális szépségszakma termékkínálatának összetételét (természetesen keleten), már egy picit máshogy látom ezt a kérdéskört. Az összkép ugyanis azt mutatja, hogy az elektrokozmetikai eszközök fejlődése töretlen, évről évre új arcát tudja mutatni fejlesztéseivel és a legfrissebb technológiákkal. Bio vagy natúr termékek pedig megtalálták helyüket a piacon belül, azonban korántsem képesek kiszorítani a „hagyományos”, amúgy rohamléptekben fejlődő kozmetikumokat. És ennek bizonyosságát hol máshol, mint a világ legnagyobb lélekszámú országában szerezhetjük meg, ahol a piackutatáshoz használt „minta” a legnagyobb. Most jöhet a kérdés, hogy mi volt előbb a tyúk, vagy a tojás? A nyugati igények és piacok hizlalták fel a helyi gyártókat, vagy a helyi cégek voltak olyan leleményesek, hogy „nyugati” termékeket gyártva támadták az európai és amerikai piacokat és nőttek nagyra. Ezt a kérdéskört mindenki döntse el maga.
Zárószóként azonban maradjon meg az, hogy szerencsejátékot játszani ma már nem csak Makaóban, hanem Hong Kong-ban is lehet. A tétek egy picit nagyobbak, de aki jó színre tesz, az mindent visz.
Dani Richard